Utlägg för företagets räkning är vanligt förekommande.

Ett kvitto benämns i bokföringstermer som Förenklad faktura. Ett kvitto som man får när man gör ett inköp i en butik innehåller oftast inte tillräckligt med information för att godkännas som underlag enligt momslagstiftningen.

 

Beloppsgräns 4.000 kronor

Om du gör inköp för under 4.000 kronor inkl moms räcker det med en förenklad faktura.

Om beloppet överstiger 4.000 kronor inkl moms skall en fullständig faktura finnas som underlag, då är inte ett vanligt kassakvitto tillräckligt. Företaget tappar avdragsrätten för moms om inköp över 4.000 kronor görs med förenklad faktura som underlag.

Vissa undantag finns, när det är svårt att få en fullständig faktura. Det kan t.ex vara när man betalar på en bensinstation eller köper en tågbiljett. I dessa fall får underlag i form av förenklad fakturan användas.

En förenklad faktura måste innehålla följande

  • Datum för utfärdandet
  • Identifiering av säljaren
  • Varans eller tjänstens art
  • Eventuellt momsbelopp
  • Totalbeloppet

En fullständig faktura måste innehålla följande

  • Datum då fakturan är utställd
  • Fakturanummer
  • Säljarens och köparens adress
  • Säljarens momsregistreringsnummer
  • Om säljaren är godkänd för F-skatt skall det framgå
  • Köparens momsregistreringsnummer i vissa fall (t ex vid EU-handel)
  • Varan eller tjänsten som köpet avser
  • Beskattningsunderlag för varje momssats eller angivande av undantag för moms
  • Tillämpad momssats
  • Momsbelopp
  • Totalbelopp

 Hur ska det sparas?

Allt bokföringsmaterial ska sparas i det skick det mottages. Om materialet erhålles i pappersform måste dokumentet sparas, även om det skannas in till bokföringen. Om materialet erhållet PDF-fil via e-mail är PDF-filen originalet.

Mer information

Här kan ni läsa mer information om förenklad och fullständig fakturas utformande